Part felé fújó szél

kisodródott csónak part felé fújó szélben

Az angol szaknyelvben haszálatos lee shore kifejezésnek eléggé meghatározott tartalma van: olyan közeli vagy veszélyes partvonalat jelöl, amely felé a szél fújja a hajót, azaz, a hajóról nézve a part éppen abba az irányba esik, amerre a szél is fúj. A partvonal tehát a hajó szél alatti (lee) oldalán helyezkedik el. Magyarul kissé nehezebb meghatározni a fogalmat: a lee part, szél alatti part, szélárnyékos part, part felé fújó szélben hajózás kifejezésekkel egyaránt találkozhatunk, azonban idehaza nem jár ugyanazzal a képzettársítással, mint az angol megfelelőjénél.

Egy ilyen partszakasz jelenléte mindenképp különeges vagy fokozott figyelmet igénylő szituáció kell legyen a kormányos vagy hajóvezető számára, ugyanis bármilyen olyan technikai probléma, amely a hajó menetét érinti (netán a propulzió teljes megszűnését okozza) és fokozott sodrodással jár, különösen, ha kedvezőtlen irányú tengeráramlással is kalkulálnunk kell, azzal a veszéllyel fenyegethet, hogy a part felé sodródva zátonyra fut a hajó, rosszabb esetben pozdorjává zúzódik a sziklákon. A szél alatti part előtt történő hajózás – vagy éppen horgonyzás! – tehát fokozott óvatosságot igényel még jó idő esetén is. (Kiemelt kép forrása: Wikimedia Commons, Calistemon, CC BY-SA 4.0)

Hajózási szempontból rossz idő, vagy várható rossz idő esetén azonban tilos olyan útitervet összeállítani, amelynek közelében szél alatti partszakaszt tartalmaz. Hogy ez a „közelség” mit jelen, az a várható körülményektől is függ. Ha a szélerő meghaladja a 40 csomót, akkor már a tökéletes tecnikai állapotban lévő túravitorlással sem igen lehet szél ellen haladni, és azzal kell kalkulálni, hogy így vagy úgy (különböző technikákkal lehet kontrollálni a sodródást), de a szél vinni fogja a hajót a saját maga irányába. Ha ez az orkánszerű vihar napokig tarthat, akkor bizony több száz tengeri mérföldre lévő part vagy sziget is lehet veszélyes szél alatti part.

Horgonyzás és lesodródás lee-parton
Horgonyozni szél alatti part előtt különösen veszélyes a nagy hullámverés és a sekély víz közelsége miatt (kép forrása: https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fdwxcpb5vyv071.jpg)

Szél alatti part jelenléte nagyon sokszor meghatározza azt a technikát is, amelyet a hajóvezető a viharral történő megbírkózás céljából választ ki. A modern navigációs eszközök és technológiák, mint például a GPS, mélységmérő, a radar és az automata azonosító rendszerek (AIS), valamint a meteorológiai előrejelzések jelentősen hozzájárulhatnak ilyen esetben a hajózás biztonságához, hiszen a körülményeket sokkal precízebb adatok birtokában lehet mérlegelni. A hajóvezető mérlegelése – és döntése! – azonban továbbra is megkerülhetetlen a folyamatban.

Létezik „lee part” a Balatonon?

Szinte csak az létezik, hiszen bármilyen irányú szél fúj, egy komoly technikai probléma esetén a vitorlás néhány óra múlva (speciális esetben egy-két nap alatt) kisodródhat valamelyik partra. Mégsem szokott így eszünkbe jutni, hiszen a Balatonon ez olyan alaphelyzet, amely minden vitorlázás esetén fennáll. De ami még fontosabb, ritkán szokott komoly veszélyt jelenteni, az alábbiak miatt:

  • A legtöbben csak jó időben hajóznak ki, rossz idő közeledése esetén, a part és a kikötők közelsége miatt, általában bőven van idő „hazamenekülni”, és az előrjelzés miatt ez időben meg is történik.
  • 100 km/h körüli szelekben szinte senki nem vitorlázik a Balatonon. Ilyen kategóriájú szélerő alatt hajózva, noha egy 50-60 km/h-ás szél is nagyon erős, azért még vitorlával is bármilyen célpontot megközelíthetünk, azaz elkerülhető a szél alatti part veszélye.
  • Probléma esetén közel a segítség (másik hajó, vizimentők, klubedzők), és gyorsan kiérnek, bőven azelőtt, hogy a hajó partra sodródna.
  • Az esetek többségében a meder homokos, iszapos, és fokozatosan válik sekéllyé, a part mentén pedig sok esetben (bár egyre fogyóban ugyan) nádas található. Azaz, még partra sodródás esetén a komoly személyi sérülés veszélye kicsi, és sok esetben még a hajó is megúszhatja kisebb károkkal (no, azért hallottunk már olyat, hogy letört a kormánylap és a tőkesúly)

Komolyabb viharban azonban előfordul, hogy egy-egy hajó kisodródik a sekély déli-parti vízbe, és ilyenkor komolyabb műszaki mentésre van szükség. Különösen Kékszalagon történhet meg, hogy egy éjszakai északnyugati front „váratlanul” éri a mezőny nem túl gyakorlott részét, és ilyenkor a déli (szél alatti part előtt!) haladók egy része fennakad a marásvonalon, a szél és a hullámzás pedig egyre jobban rányomja a sekély vízre a hajót. A biztonságos megoldás ilyen esetben az lenne, hogy még a vihar vagy az erős szél megérkezése előtt (előrejelzés!) felvitorláznak a résztvevők az északi part alá, ahol nemcsak a nagy hullámokat tudják elkerülni, de sok helyen akár némi szélárnyékot is találhatnak, végső esetben pedig akár biztonsággal lehorgonyozva várhatják meg a rossz idő elvonulását.

behajózás kikötőbe part felé fújó szélben
Part felé fújó szél esetén, különösen erős szélben rendkívül veszélyes a kikötőszájat a part előtt hajózva megközelíteni!

Mi a helyzet kikötéskor és kikötőben?

A „szél alatti part” szituáció, amikor is „szél felől” közelítünk a hajóval valamihez (kikötéskor, megálláskor vagy mentéskor), különösen kritikus, hiszen ilyenkor állunk ahhoz a legközelebb, hogy a szél rásodorjon minket a megállási pontra, vagy egy „alattunk” lévő hajóra, mólóra, mentendőre. Ilyen esetben (is) a manőverezés legfontosabb célja, hogy a hajóval – ha lehetőség van rá – kerüljünk át inkább a megállási pont „szél alatti” oldalára, és „alulról” közelítsünk. Azaz, hogy a megállási pont „szél felé” legyen a hajótól, ne legyen alattunk semmi, aminek a szél nekitolhatna.

Ilyen közvetlen helyzetekben már nem használjuk a szél alatti part (lee shore) kifejezést, amely inkább (tengeri) navigációs fogalom. Helyette a hajónak a megállási ponthoz képesti helyzetét szoktuk megfogalmazni: hajó szél alól, vagy szél felől közelíthet meg egy pontot. A lényeg azonban megfogalmazástól függetlenül ugyanaz: a hajó amennyire csak lehet, kerülje, hogy a szél felől („lee part felé”) közelítsen meg bármit is; a hajó lehetőleg mindig szél alól közelítsen a mólóhoz vagy a mentendőhöz („szél felőli part felé” haladva). A hazai belvízi vitorlás vizsgán és kisgéphajós vizsgán bemutatott vízből mentés feladat éppen ennek a megértését és gyakorlati megvalósítását hivatott rögzíteni a Tanulókban. Reméljük, a fentiekkel sikerült ezeknek feladatoknak egy tágabb értelmezési kontextust is adni.

Megállás hajóval mólónál