Vitorlás kishajó éjszakai fényei szempontjáből két alapeset lehetséges, mivel eltérő az előírás 7m-nél nagyobb vagy 7m-nél kisebb testhossz esetén.
Vitorlás kishajó (7 méter vagy afölötti testhosszal) éjszakai fényei
7m-t meghaladó testhossz esetén: rendelkezni kell zöld és vörös oldalfényekkel (a hajó orrán, vagy annak közelében), illetve fehér farfénnyel -ez a három fény lefedi az összes irányt, azaz az egyik fény mindig látható lesz külsö szemlélő számára, és így meghatározható, hogy nagyjából milyen irányba halad a hajó. Az oldalfényeket magukban (fehér fény nélkül) látva pedig azt is megállapíthatjuk, hogy 7m vagy annál nagyobb, vitorlával haladó vitorlás kishajóról van szó. A fényerők lehetnek közepesen erős helyett lehetnek „szokásosak”. Mindhárom fény elhelyezhető az árbóc tetejénél is, egy közös lámpatestben.
Egyidejűleg vitorlával és motorral („saját gépi berendezés”), vagy csak motorral haladva éjszaka, be kell kapcsolni az ún. árbócfényt is, amely ugyanabban a tartományban világít, mint az oldalfények. Azaz, ilyenkor a külső szemlélő számára minden oldalról látható lesz egy fehér fény is, bár a farfény általában lejjebb lesz, mint az árbócfény. A vörös vagy zöld oldalfényeknek az árbócfénnyel való együttes látványa tehát nemcsak arra utal, hogy nagyjából merre halad a hajó (melyik oldalát látjuk), hanem arra is, hogy motorral (is, vagy csak azzal) közlekedik. Ha a hajót hátulról látjuk, abból önmagában nem megállapítható, hogy motorral vagy vitorlával halad a hajó – nincs is nagy jelentősége, hiszen ilyenkor vitorlás távolodik tőlünk.
A veszteglés éjszakai jelzése eléggé általános: egy körbevilágító „szokásos” fehér fény. Ez tehát nem ún. „árbócfény”, de általában ez van a legmagasabban!
Gyakori, hogy az árbócon van még egy lefelé világító fény is, amely a fedélzetet világítja meg („dekkfény”). Ez nem menetben lévő vagy veszteglő hajó jelzése. tehát lehetőleg csak szükség esetén használjuk.
Ahhoz, hogy minden fényt szabályosan és célnak megfelelően tudjuk használni, az elektromos kapcsolótábla bekötését úgy célszerű elvégeznünk, hogy egy kapcsoló kapcsolja be az összes vitorlás éjszakai menetfényt (2 oldalfény+farfény), külön kapcsoló az árbócfényt, és külön kapcsoló a horgonyfényt.
7 méter testhossz alatti vitorlás kishajó éjszakai fényei
Ez sok szempontból egyszerűbb helyzet. 7m testhossz alatt egy minden oldalról látható szokásos fehér fényt kell viselni menetben, és vesztegléskor egyaránt. Azaz, lassan mozgó 7m alatti vitorlás esetén nem mindig megállapítható, hogy vesztegel-e, vagy menetben van; ha pedig menetben van, akkor gépi vagy vitorlameghajtással halad-e. Természetesen a legtöbb esetben ezt a külső körülmények (sebesség, szélviszonyok, elhelyezkedés, hanghatások) egyértelműsítik.
Fontos különbség és előírás azonban, hogy az ilyen (menetben lévő) kishajónak más hajó közeledtekoregy második („szokásos”) fehér fényt is fel kell mutatnia.
Motorcsónak éjszakai fényei
A fentiek szinte változtatás nélkül vonatkoznak kisgéphajóra (motorcsónakra) is. Azaz, 7m-es vagy azt meghaladó testhossz esetén vörs és zöld oldalfények, valamint farfény, ÉS a géphajós üzemre vonatkozó árbócfényre lesz szükség.
A farfény elhagyható, azonban ebben az esetben az árbocfényt minden oldalról látható, közepesen erős fehér fénnyel kell helyettesíteni. Így továbbra is teljesül a géphajós menetre jellemző előírás, hogy bármilyen irányból látjuk a hajót, az fehér fényt mindig fog mutatni.
A 7 m-nél rövidebb kisgéphajók a fenti jelzőfények helyett a megfelelő helyen és magasságban elhelyezett minden oldalról látható szokásos fehér fényt viselhetnek (és általában viselnek is). Más hajó közeledtekor nem kell felmutatni második fényt.