Tengeri jogosítvány

A tengeri hajós jogosítványokról és képesítésekről általában

Sokféle tengeri hajós papír létezik. Némelyiket csak egy adott országban fogadják el, a nemzetközi képesítést több helyen is. A belvízi és a tengeri képesítési rendszer a legtöbb helyen szétválik. A képesítés hajóhosz, súly, típus, parttól való távolság alapján korlátozhatja a használatot, tartozhat hozzá vagy sem rádiós vizsga és egyéb speciális kitétel, szóval sokféle variációval találkozhatunk.

A Dél-balatoni Vitorlásiskolában súlyt helyezünk arra, hogy a régiónkban leghasznosabb horvát tengeri hajós képesítések elérhetőek legyenek nálunk, és segítünk kiválasztani azt, amelyikre leginkább szükséged lehet.

Hol
érvényes
Használható
(távolság parttól,
tengeri mérföldben)
Rádiós
vizsgát
tartalmaz
Magyar IV. osztályúNemzetközi
(20+ ország)
3 (tenger)nem
Horvát „B”Horvátország12 (tenger)igen
Horvát „ICC”Nemzetközi
(20+ ország)
12 (tenger) + belvíznem
Horvát „C”Nemzetközikorlátlan (nyílt tenger)igen

A horvát „ICC” legalább három szempontból is speciális vizsga; egyrészt, ez egyszerre tengeri és belvízi képesítést is jelent, amely tehát (magyar orvosival, vagy ezt tartalmazó autós jogosítvánnyal) érvényes pl. a Balatonon is. Másrészt, minden horvát ICC vizsgához jár egy horvát „B” képesítés is (tehát egy vizsgával két képesítést lehet szerezni), amellyel már tengeri charterhajót is vígan bérelhetünk Horvátországban. Harmadrészt: az ICC (International Certificate for Operators for Pleasure Craft) nemzetközi vizsgarendszere más kategóriákat ismer (hajó kategória 24 méterig, külön vitorlás és külön motoros), mint ami a horvát ICC-vel megszerezhető (20m-ig vitorlás és motoros együtt).

Költségek
(1-4)
VizsgahelyszínKonzultáció
/ elméleti
tanfolyam
Magyar
IV. osztályú
1Magyarország
(KAV vizsga)
igen /
+ távoktatás
Horvát „B”2Horvátország
(Száva, vagy Adria)
igen /
+ 1 nap
Horvát „ICC”3Horvátország
(Száva)
igen /
+ 1 nap
Horvát „C”4Horvátország
(Adria)
igen /
+ 4 nap

A horvát tanfolyamokhoz és vizsgákhoz általában nem tartozik gyakorlati képzés és valódi gyakorlati vizsga. Néhány esetben a vizsga részeként sor kerül egy közös gyakorlati hajózásra, ez azonban távol esik a hazai vizsgagyakorlattól, és nem a vizsgázók szelektálását célozza. A horvát vizsgarendszer logikája az, hogy a legfontosabb navigációs, rádiós és biztonsági alapokat elméletben és a vizsgán tudja mindenki aki hajózni akar; de a gyakorlati tudást ettől függetlenül kell megszerezni, önállóan, vagy vitorlásiskolákban.

Hazai (általában Budapest, vagy Balaton) konzultációt minden vizsga tartalmaz, e-learning vagy egyéb távoktatásos anyagokat vagy tankönyvet úgyszintén. Horvát vizsgáknál a helyszíni, vizsga előtti konzultáción való részvétel kötelező!

A tanfolyamok és a vizsgák alapesetben magyar nyelven zajlanak (az ICC-n tolmáccsal, a többi vizsgán önállóan). Természetesen – igény szerint – van lehetőség németül, angolul, vagy horvátul is tanulni, vizsgázni! 😁

Mire való leginkább?Hajóméret
(max)
Max. utas-
létszám
Magyar
IV. osztályú
Part menti használatra, kisebb motorcsónak, jetski vagy vitorlás csónak kölcsönzésre tengeren20 m12
Horvát „B”Tengerparttól való 12 tmf távolságon belüli hajózásra, charterhajó (vitorlás vagy motoros) bérlésre, jet-ski kölcsönzésre30 Bt
(kb. 20 m)
12
Horvát „ICC”Part menti használatra, motorcsónak, jet-ski vagy vitorlás kölcsönzésre, belvízen is20 m (belvíz)
15 m/ 30 Bt (tenger)
12
Horvát „C”Komolyabb, akár nyílt vízi hajóstúrákra, charterhajó bérlésére30 Bt
(kb. 20 m)
12

A IV. oszt. magyar tengeri képesítés csak arra a típusra (vitorlás és/vagy motorcsónak) jogosít fel, amelyből a vizsgázó korábban már megszerezte a belvízi képesítést. A horvát képesítések vegyesen használhatóak vitorlás ÉS motorcsónak vezetésére is.

Horvát „C” vizsgánál további költség a helyi orvosi vizsgálat díja, valamint ennek 5 évenkénti megújítása. A horvát vizsgáknál figyelembe kell venni az utazási időt és költségeket is, valamint a szállásdíjat. Az „ICC+B” vizsga általában egy napon belül lezajlik, reggeli kiutazással, délutáni vizsgával és este hazautazással, a külön „B” vizsgára általában rá kell szánni egy ottalvást Zadarban, a „C” vizsgára legalább 4 éjszakával kell kalkulálni (szintén Zadarban).

A horvát „C” már hivatásos képesítésnek számít, a legtöbb hivatásos skipper az Adrián ilyennel rendelkezik. E fölött a különböző kategóriájú Yachtmaster és egyéb hivatásos képesítések találhatóak.

Mi a helyzet a többi magasabb kategóriájú magyar tengeri képesítéssel?

A magyar III. osztályú, II. osztályú stb. tengeri képzésekkel jelenleg nem foglalkozunk. Egy adminisztratív szempontból (pl. távok és időtartamok igazolása) megnehezített, és költségeiben is megnövelt vizsgarendszertől önmagában nem fog senki sem biztonságosabban hajózni. Az elméleti fókuszú, olcsóbb és gördülékenyebb horvát vizsgarendszer alkalmas a szükséges elméleti alapok elsajátítására, a gyakorlati tudást pedig mindezektől függetlenül meg kell szereznie annak, aki valóban önállóan akar hajózni – így nem nehezítjük (és drágítjuk) meg Ügyfeleink és Sporttársaink életét fölöslegesen. Aki mégis a hazai rendszert választaná, természetesen segítünk abban is.

Ha jól értem, akkor egy teljesen kezdő, aki életében nem ült még hajóban a vizsga előtt…szintén levizsgázhat?

A rövid válasz: igen, mivel a vizsgához nem kötelező a gyakorlati képzés. A gyakorlati tudást a vizsgától függetlenül azonban előbb vagy utóbb meg kell szereznie annak, aki valóban hajózni akar, erre természetesen van nálunk lehetőség. Teljesen kezdők azért ne a „C” tanfolyammal kezdjék, de minden más képesítéshez teljesen kiforrott balatoni belvízi vitorlás alapképzést tudunk biztosítani, vagy pedig megszervezzük a tengeri gyakorlást.

Milyen formában van lehetőség tengeri gyakorlati képzésre? 

Mivel a tengeri gyakorlati képzés a tengeri elméleti tanfolyamtól és vizsgától független, ez akár a tanfolyam előtt, akár a vizsgát követően is kivitelezhető. A gyakorlati képzés minden esetben egyedi szervezésű, és létszámtól, valamint az időtartamtól függ. Fontos tudni, hogy egy tengeri charterhajót egy hétre adnak ki, és ha elszántátok magatokat, a foglaláskor nincs sok idő hezitálni, mert nem biztos, hogy a kiválasztott hajó másnap is rendelkezésre áll. Azaz, a lefoglalt hajót előre ki kell fizetni. Rövidebb (néhány napos) gyakorlati kurzusok is megoldhatóak bizonyos esetekben, de ez minden esetben egyedi szervezést jelent.

Ki tartja a felkészítést, és hol?

A hazai konzultációt a Dél-balatoni Vitorlásiskola vezető oktatója, Galántha Gergely, aki számos hajós (beleértve a tengerieket) képesítéssel rendelkezik, és Új-Zélandtól kezdve az Északi-tengerig számos vízterületet behajózott. A konzultáció Budapesten, vagy igény szerint a Balatonon történik, közösen egyeztetett időpontban. A horvát helyszíni oktatást és vizsgáztatást magyarul anyanyelvi szinten beszélő horvát tengerésztiszt végi, a Vitorlásiskola horvátországi partnere.

Tehát akkor a felkészülés is magyarul történik? Mi van akkor, ha én nem beszélek magyarul?

Igény szerint magyar és/vagy angol nyelven történik a felkészítés. Azaz Magyarországon élő, angolul tudó, de vitorlázni akaró külföldieket is várjuk. Aki szeretne a Balatonon vitorlázni, de nem tud magyarul, ez egy kiváló megoldás arra, hogy olyan belvizi képesítést (ICC) szerezzen Horvátországban, angolul, amit azután a Balatonon is tud használni.

Már zsong a fejem a sok részlettől. Akkor most mégis, melyik tengeri jogosítványt szerezzem meg?

Ha megvan a hazai belvízi képesítésed, és előbb-utóbb ki szeretnéd magad próbálni a tengeren, nagyobb chartervitorlással, akkor a horvát tengeri „B” lesz a legegyszerűbb megoldás, ezzel már a horvát szigetvilág nagy része bejárható. Ha van hazai papírod, netán vitorlázol is a Balatnon, de leginkább csak strandolni jártok Horvátországba, a magyar IV. osztályú tengeri tökéletesen elég lesz kisebb motorcsónak vagy jetski bérlésére, és ez a legegyszerűbb, legolcsóbb tengeri vizsga, nagy kockázatot nem vállalsz vele, ha később mégis tovább lépnél… Ha viszont most kezdenél vitorlázni, és a balatonon megcsinálod velünk a belvízi gyakorlatot, de nem akarod a hazai vizsgákat bevállalni, az „ICC+B”+hazai gyakorlat drágább, de egyszerűbb megoldás, és így akkor már a tengeri „B” is kézben lesz. Ha tényleg komolyan gondolod – és/vagy már csinálod – a tengeri vitorlázást, akkor irány a „C”!

Teljesen kezdőknek azonban továbbra is leginkább azt ajánljuk, hogy kezdjék a bevált módon: hazai belvízi vitorlás (esetleg együtt a kisgéphajó és a tengeri IV. oszt. kiegészítő vizsgával) tanfolyam a Balatonon, elmélettel, gyakorlattal, vizsgával. A többi szép fokozatosan kialakul…