Hajós iskola a Balatonon

By Galántha Gergely

Mit jelent a hajós képzés egy hajós iskola keretei között, hogyan lehet elsajátítani ezt a különleges életformát? Vitorlázni vagy motoros hajót vezetni természetesen nem csak hajós iskola képzésében lehet megtanulni. A hajós dinasztiákba beleszülető csemeték…

A vitorlázat és a laterális felület viszonya

By Galántha Gergely

A vitorlás egyszerre két közegben, a vízben és a levegőben is dolgozik. Amikor a vitorlázatot kezeljük, azzal a vitorlázaton és a víz alatti felületeken ébredő erők arányát és egymáshoz viszonyított pozícióját is szabályozzuk. Windszörfösök számára…

Miért dől a vitorláshajó?

By Galántha Gergely

És ha dől, miért nem borul fel? Amikor a szél megfújja a vitorlát, azzal nemcsak oldalra billentő hatást hoz létre, de az egész hajót is igyekszik oldalra tolni, a víz alatt is. Mivel a hajótest…

Hajók méretezése, bruttó tonna, regiszter tonna

By Galántha Gergely

A hazai belvízi vitorlás kishajók legfontosabb külső fizikai dimenzióit (testhossz, szélesség, merülés, fixpont-magasság, vízkiszorítás) a hajólevél tartalmazza. A balatoni kikötőkben nagyon gyakran ezek valamelyikét használják például a kikötői díjak megállapításához – vagy annak megállapítására, hogy…

A hajótest 2.

By Galántha Gergely

Alapformák A hajótest legfőbb karakterét (nem a megjelenését!) a középtájon megfigyelt keresztmetszete határozza meg. Lapos hajótest A hajótest vagy csónak alja lehet páldául teljesen lapos, vagy enyhén (és egy tengely mentén) ívelt, amely nemcsak jó…