De hogyan is néz ki a kedvtelési célú képesítéshez tartozó vizsga, illetve vizsgák?
Az első bevenni való vár az elméleti vizsga, amely teljesen “steril”, nem más mint egy számítógépes teszt, tárgyanként 20 kérdéssel. Persze mindennek van előfeltétele, elméleti vizsgára is csak úgy lehet elmenni ha a tanuló zsebében ott lapul a képzési igazolás, azaz a kisgéphajós és vitorlás tanfolyamot rendesen elvégezte, szőröstül-bőröstül, elmélettel (ezt néhány képzőszervnél lehet távoktatással is) és persze az előírt gyakorlattal. De térjünk vissza a vizsgára; minden elméleti tárgyból sikeres vizsga után jöhet csak a gyakorlat.

A gyakorlati vizsgabizottság legalább 10 fő gyakorlati vizsgázó esetén jön ki a képzési helyszínre. Éppen ezért, ha sokan buknak az elméleti vizsgán vagy kicsi a csoport, bevett gyakorlat hogy egyes vitorlás iskolák bizonyos esetekben “összeállnak”, hogy a gyakorlati vizsgalétszám meglegyen. Ez lényegében azt jelenti, hogy az egyik iskola tanulói a vizsgára átmennek egy másik vitorlás iskolához levizsgázni, vagy pedig megvárják a következő turnus vizsgáját a saját iskolájukban. De ezek speciális esetek, normál helyzetben az elméleti vizsga után néhány nappal sor kerül a hatóság által kijelölt gyakorlati vizsgára a képzés helyszínén.
A protokoll minden esetben hasonló, de azért nincs kőbe vésve. A bizottság megérkezése után sor kerül a résztvevőkkel való adategyeztetésre, majd a vizsgára. Némelyik vizsgabiztos számára a csomózás jelenti a “beugrót” még a parton, majd hajóra szállva kell bemutatni a vizsgabiztos által meghatározott feladatokat – ezek egyébként a legtöbb esetben tartalmazzák a vízből mentést. A motorcsónakban általában egyszerre egy vizsgázó tartózkodik csak, ezen felül a vizsgabiztos és némely esetben az oktató. A vitorlásra viszont annyian szállnak fel amennyi még nem haladja mega hajó hajólevélben foglalt kapacitását (beleértve természetesen a vizsgabiztost is), és amennyi lehetővé teszi az egymás zavarása nélküli fedélzeti munkákat. Természetesen a körülmények (vizsgázók létszáma, hajók mérete és időjárási feltételek) nagy mértékben befolyásolhatják a vizsgarendet, sok vizsgázó esetén akár egyszerre több hajóval is mehet a vizsga. Mindig a kormánynál lévő személy vizsgázik, vitorlásnál az első vizsgázó áll ki a kikötőből, az utolsó vizsgázó áll vissza a hajóval. A sikeres vizsgát követően jöhet a jól megérdemelt málnaszörp…