De hogyan is néz ki a kedvtelési célú képesítéshez tartozó vizsga, illetve vizsgák?
Az első bevenni való vár az elméleti vizsga, amely teljesen „steril”, nem más mint egy számítógépes teszt, tárgyanként 20 kérdéssel. Persze mindennek van előfeltétele, elméleti vizsgára is csak úgy lehet elmenni ha a tanuló zsebében ott lapul a képzési igazolás, azaz a kisgéphajós és vitorlás tanfolyamot rendesen elvégezte, szőröstül-bőröstül, elmélettel (ezt néhány képzőszervnél lehet távoktatással is) és persze az előírt gyakorlattal. De térjünk vissza a vizsgára; minden elméleti tárgyból sikeres vizsga után jöhet csak a gyakorlat.
A gyakorlati vizsgabizottság legalább 10 fő gyakorlati vizsgázó esetén jön ki a képzési helyszínre, ettől eltérés csak kivételes esetben lehet (pl. késő őszi utolsó vizsga), a vizsgahatóság ebben (sem) rugalmas, nem is várható el.
Elméleti vizsgák Pesten és Siófokon minden héten vannak a KAV vizsgaközpontjaiban, a gyakorlati vizsgák viszont kihelyezett vizsgák, a Vitorlásikola helyszínén. Gyakorlati vizsgára sor kerülhet az elméleti vizsga után néhány nappal is, de ha úgy adódik a beosztás, akkor lehet, hogy néhány hetet várni kell rá.
A gyakorlati vizsga protokoll minden esetben hasonló, de azért nincs kőbe vésve. A bizottság megérkezése után sor kerül a résztvevőkkel való adategyeztetésre, majd a vizsgára. Némelyik vizsgabiztos számára a csomózás jelenti a „beugrót” még a parton, majd hajóra szállva kell bemutatni a vizsgabiztos által meghatározott feladatokat – ezek egyébként a legtöbb esetben tartalmazzák a vízből mentést. A motorcsónakban általában egyszerre egy vizsgázó tartózkodik csak, ezen felül a vizsgabiztos és némely esetben az oktató. A vitorlásra viszont annyian szállnak fel amennyi még nem haladja mega hajó hajólevélben foglalt kapacitását (beleértve természetesen a vizsgabiztost is), és amennyi lehetővé teszi az egymás zavarása nélküli fedélzeti munkákat – régebben. 2023-tól viszont a vizsgabiztosok törekedbek arra, hogy a ha egy mód van rá, egy viizsgakörben két vizsgázó legyen csak a hajón egyszerre. Természetesen a körülmények (vizsgázók létszáma, hajók mérete és időjárási feltételek) nagy mértékben befolyásolhatják a vizsgarendet, sok vizsgázó esetén akár egyszerre több hajóval is mehet a vizsga. Mindig a kormánynál lévő személy vizsgázik, vitorlásnál az első vizsgázó áll ki a kikötőből, az utolsó vizsgázó áll vissza a hajóval. A sikeres vizsgát követően jöhet a jól megérdemelt málnaszörp…