Vitorlás kishajó éjszakai fényei szempontjáből két alapeset lehetséges, mivel eltérő az előírás 7m-nél nagyobb vagy 7m-nél kisebb testhossz esetén.
Vitorlás kishajó (7 méter vagy afölötti testhosszal) éjszakai fényei
7m-t meghaladó testhossz esetén: rendelkezni kell zöld és vörös oldalfényekkel (a hajó orrán, vagy annak közelében), illetve fehér farfénnyel -ez a három fény lefedi az összes irányt, azaz az egyik fény mindig látható lesz külsö szemlélő számára, és így meghatározható, hogy nagyjából milyen irányba halad a hajó. Az oldalfényeket magukban (fehér fény nélkül) látva pedig azt is megállapíthatjuk, hogy 7m vagy annál nagyobb, vitorlával haladó vitorlás kishajóról van szó. A fényerők lehetnek közepesen erős helyett lehetnek „szokásosak”. Mindhárom fény elhelyezhető az árbóc tetejénél is, egy közös lámpatestben.
Egyidejűleg vitorlával és motorral („saját gépi berendezés”), vagy csak motorral haladva éjszaka, be kell kapcsolni az ún. árbócfényt is, amely ugyanabban a tartományban világít, mint az oldalfények. Azaz, ilyenkor a külső szemlélő számára minden oldalról látható lesz egy fehér fény is, bár a farfény általában lejjebb lesz, mint az árbócfény. A vörös vagy zöld oldalfényeknek az árbócfénnyel való együttes látványa tehát nemcsak arra utal, hogy nagyjából merre halad a hajó (melyik oldalát látjuk), hanem arra is, hogy motorral (is, vagy csak azzal) közlekedik. Ha a hajót hátulról látjuk, abból önmagában nem megállapítható, hogy motorral vagy vitorlával halad a hajó – nincs is nagy jelentősége, hiszen ilyenkor vitorlás távolodik tőlünk.