Manővertréning a magabiztos hajózásért

Mi fán terem a manővertréning?

A kedvtelési célú vitorlás alapképzés minden vitorlás iskolában a legfontosabb alapkészségekre és a fő vizsgafeladatokra koncentrál. Ezt követően, jó esetben, mindenki ismeri az alapmanővereket: elindulás, élesedés, ejtés, fordulás, halzolás, vitorla fel- és lehúzás, végül beállás a jól ismert kikötőhelyre.

Első önálló hajózáskor viszont szembesülünk azzal, hogy a vízen és a kikötőben nagyon sokféle szituáció adódhat, sokkal több, mint amelyre az alaptanfolyam felkészít. Beállás-elindulás speciális helyzetekben, kikötés erős szélben, külmotor-belmotor eltérő felhasználási jellemzői, valamint reffelés és horgonyzás, mint alapvető túrahajós készségek. Ezekhez az el nem kerülhető helyzetekhez ad segítséget az ún. manővertréning.

A manővertréning költsége

 1 fő (magánóra) / óra: 15.000 Ft

2 fő / óra: 24.000 (12.000 / fő)

3 fő / óra: 30.000 (10.000 / fő) 

Tipikus manőverezési gyakorlatok, feladatok

A kikötőben…

Egyik legfőbb mumus a kikötés, és az elindulás, főleg ismeretlen kikötőkben; nagyon közel lehet a móló, vagy a szomszéd hajó, és egy rosszul megválasztott manőver károkozással fenyegethet. De ha a sérülésektől nem is tartunk, a magabiztosságunk kissé csorbát szenvedhet, ha kíváncsi kikötői tekintetek előtt kell centizgetnünk a kikötőhelyen.

A kormány és a (forgatható) külmotor kezelése, mindez esetleg erős oldalszélben, extra kihívást jelenthet. Ha szükséges, újra és újra ki- és beállunk a hajóval különböző kikötőhelyekre, hogy begyakoroljuk a teendőket.

Szimuláljuk azt a helyzetet is hogy elromlik a motor (elfogy az üzemanyag), és így motor nélkül, csak vitorlával kell beállni a kikötőhelyre. Menni fog?:)

Kikötés rövid mólószár mellé (túllógó hajó)

Horgonyon…

A horgonyzás az egyik legfontosabb biztonsági és kényelmi opció egy vitorlás túra alkalmával. Egyszerű dolognak tűnhet, de aki még sohasem csinálta… Maga a “horgonydobás” (valójában a horgony leengedése), ha rögzítve van egy kötél által a hajótesthez, valóban nem agysebészet. Azonban a horgony típusának, a kötél vagy a lánc hosszának kiválasztása, az ideális horgonyzó hely megválasztása a környezet és a meteorológiai előrejelzés fényében, meglehetősen összetett kérdés.

Bóján…

Rutinos adriai túrázók tudják, hogy egy bójára kikötés is macerás lehet. Itt az idő, hogy már a Balatonon felkészüljünk erre a helyzetre.

Erős szélben…

A nagyvitorla reffelése, az ehhez tartozó előkészületek, beleértve a megfelelő köteleket és csomókat, már az alapképzésen előkerülhet erős szél esetén. Készség szinten elsajátítva azonban  nagy magabiztosságot nyújt erős szeles vitorlázáshoz, hiszen nemcsak sokkal kezelhetőbbé válik így a vitorlás, de a felszerelés amortizációját is jelentős mértékben lassítjuk.

Beépített motorral…

Ha egy vitorlás beépített motorral (vagy rögzített külmotorral) van szerelve, az nagy mértékben meghatározza a hajó manőverképességét. A beépített motort nem lehet ugyanis aktív kormányként használni, az mindig előre vagy hátra mozgatja a hajót, miközben a hajócsavar a forgási iránynak  (“jobbforgású”, “balforgású”) megfelelően elhúzhatja oldalra a hajó farát. Mindez előzetes tervezést igényel egy kikötőhely megközelítése vagy elhagyása során.

Saját hajóval…?

Vállaljuk, hogy nemcsak a vitorlás iskola saját hajóival, hanem igény esetén bármilyen hajóval végigcsináljuk a tréninget.

Vitorlás kölcsönzéséhez…

…szintén szükséged van manővertréningre. Vitorlásainkat ugyanis saját tanulóink kölcsönözhetik, továbbá azon vitorlázók, akik egy manővertréning során megismerték a hajót, az „otthoni” kikötőt, illetve bizonyították alapvető hajós készségeiket.

Mit érhetünk el a manőverezési gyakorlatokkal?

Meggyőződésünk, hogy már egy óra manővertréning során is hozzá tudunk járulni a meglévő tudás bővítéséhez és elmélyítéséhez. Optimális esetben azonban egy-egy alkalommal három órás programot tervezünk, természetesen minden esetben az egyéni igényekhez szabva.

A cél az, hogy ne csak nyílt vízen, menetben, és ideális körülmények között érezzük magunkat otthon a hajón, hanem akkor is, amikor a biztonságosabbá, profibbá vagy nyugodtabbá szeretnénk tenni a vitorlázást, magunk, a hajónk és utasaink számára.

Segédanyagaink

Kedvtelési alaptanfolyamunk írásos háttéranyagát („Vitorlázás alapok”) úgy állítottuk össze, hogy az ne csak a vizsgára felkészülést szolgálja, hanem segítség legyen az önálló vitorlázásban is.

Csomós kiadványunk nemcsak az alap- és haladó csomókat tartalmazza, de szemléletformáló célzattal bemutatja és elemzi a hajók köteles felszereléseit, áttételrendszereit, feszítő megoldásait.

Csomók, lekötések