Magyarországon is érvényes hajós jogsi
Ha a Balatonon vagy bármelyik hazai vízterületen szeretnél vitorlázni, a hivatalos magyar képzési rendszer helyett választhatod a horvátot is. Az ún. horvát ICC ráadásul nemcsak idehaza érvényes, de az ezt elfogadó országok part menti tengerein is használható. A horvát vizsgán továbbá ráadásképpen automatikusan kiállítanak egy horvát „B” tengeri hajóvezetői papírt is; azaz egy vizsgával egyszerre két képesítés szerezhető.
A horvát ICC+B vizsga és tanfolyam ugyanakkor alapesetben nem tartalmaz gyakorlati képzést, ezt a vizsgától függetlenül lehet (és kell is, aki tényleg hajózni akar) megszerezni.
Mire jó a horvát „ICC”?
A horvát ICC tengeren 15m-es hajóhosszig és parttól számított 12 tengeri mérföldig, belvízen pedig 20m-es hajóhosszig érvényes (más országban az ICC-t más paraméterekkel, eltérő hajóhosszokig is kiadhatják). Viszont az ICC-vel együtt megszerzett horvát tengeri „B” jogosítvány 30 Bruttó tonnás hajóig érvényes, tehát akár 50 lábas, óriási vitorlást, vagy kisgéphajót is vezethetsz vele. Az ICC jelenleg az alábbi országokban érvényes: Ausztria, Fehéroroszország, Belgium, Bulgária, Horvátország, Csehország, Finnország, Németország, Magyarország, Írország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Norvégia, Románia, Szlovákia, Dél-Afrika, Svájc, Egyesült Királyság. A horvát „B”-t Horvátországon kívül Szlovénia és Montenegró is elfogadja. Az ICC (és a „B”) életre szól, hosszabbítani nem kell, Horvátországban a rádiós vizsgát is kiváltja, azonban Magyarországon csak orvosi igazolással együtt érvényes – ezt érvényes autóvezetői jogosítvány lefedi. Ha ilyen nincs, akkor egy ugyanolyan orvosi vizsgálat és papír kell hozzá, mint hazai autó- vagy hajóvezetői engedélynél.
Mire nem jó a horvát „ICC”?
Nyílt tengeri vagy korlátlan tengeri hajózásra, beleértve a Horvátországból Olaszországba történő áthajózást, valamint az ICC-n kívül országokban való használatra.
És a gyakorlat?
A vizsgához (amely elsősorban a biztosnági és navigációs elméleti alapkról szól) nem kötelező gyakorlati képzés, a képesítés így is megszerezhető. A gyakorlati tudást a vizsgától függetlenül azonban előbb vagy utóbb meg kell szereznie annak, aki valóban hajózni akar, erre adunk is lehetőséget.
És a vizsgán sincs gyakorlat?
A vizsga egy szóbeli elméleti vizsga, a vizsgakérdéseket jól ismerő tolmács segítségével… Van továbbá egy belvízi gyakorlati rész is, amely rendkívül jelképes.
Mennyire nehéz a vizsga, mennyi idő kell a felkészüléshez?
A felkészülés otthoni tanulásból és egy alkalommal személyes részvétellel történő konzultációból áll. A felkészülési anyag nagyobb, mint ami a vizsgán szükséges, azonban ez olyan jellegű, amelyre a valódi hajózásnál tényleg szükség van. Mi a továbbiakban sem szeretnénk licenc-sokszorosító vállalkozás lenni, még akkor sem, ha a vizsga maga nagyon barátságos légkörben zajlik, és nem mondható nehéznek.
Kell tudni kicsit vitorlázni a vizsgához?
Nem, teljesen kezdők is jelentkezhetnek a horvát vizsgára, őket várjuk hazai belvízi gyakorlatra is. Aki viszont már tud vitorlázni, és megvan a hazai képesítése, őket az „ICC+B” tengeri vonatkozásai miatt várjuk, vagy pedig sima „B” tanfolyamra
Ha jól értem, akkor egy teljesen kezdő, aki életében nem ült még hajóban a vizsga előtt…szintén levizsgázhat?
Pontosan. A horvát vizsgarendszernek az a logikája, hogy a szabályokat, a biztonsági tudnivalókat, meteorológiát, VHF rádió alapokat és a part menti navigációt legalább alapszinten, elméletben tanulja meg az, aki vízre akar szállni, és vizsgázzon is le belőle. A gyakorlatot pedig majd külön megtanulja.
Milyen nyelven kell vizsgázni?
Magyarul, tolmáccsal. Vagy valamelyik világnyelven, pl. angolul.
Tehát akkor a felkészülés is magyarul történik? Mi van akkor, ha én nem beszélek magyarul?
Igény szerint magyar és/vagy angol nyelven történik a felkészítés. Azaz Magyarországon élő, angolul tudó, de vitorlázni akaró külföldieket is várjuk. Aki szeretne a Balatonon vitorlázni, de nem tud magyarul, ez egy kiváló megoldás arra, hogy olyan belvizi képesítést (ICC) szerezzen Horvátországban, angolul, amit azután a Balatonon is tud használni.
Horvátul akkor nem is kell tudni a horvát vizsgán??
Nem, hiszen tolmács fordít real-time-ban:) A horvát tengeri térképet azonban értelmezni kell tudni, tehát 8-10 kifejezést azért meg kell tanulni horvátul. Menni fog?
Milyen témákról lesz szó a felkészülés és az oktatás során?
Csupa olyan dolog, amelyekre valóban szükség van a tengeri vitorlázáshoz: VHF rádióhasználat, tengeri térképek és navigáció, közlekedési szabályok (ColReg), fény- és hangjelzések, hajómotorok, egyéb kérdések. A hangsúly a térképes feladatokon van, mivel azt nehéz egyedül gyakorolni. De nagyon az alapokról van szó, nem kell megijedni az anyagtól.
Ki tartja a felkészítést, és hol?
A hazai konzultációt a Dél-balatoni Vitorlásiskola vezető oktatója, Galántha Gergely tartja, aki számos hajós (beleértve a tengerieket) képesítéssel rendelkezik, és Új-Zélandtól kezdve az Északi-tengerig számos vízterületet behajózott. A horvátországi felkészítést pedig horvátul és magyarul anyanyelvi szinten beszélő, tapasztalt horvát tengerésztiszt.
Mikor van a konzultáció időpontja? Hol tudom kiválasztani?
A konzultáció időpontját közösen egyeztetjük.
Mennyi időt vesz igénybe a vizsga, mi a menetrend?
Az út kb. 370 km, azaz Budapestről reggel indulva dél körül van érkezés. Ezt követően kerül sor a vizsga előtti konzultációra, majd a vizsgára. 17.00 körül ér véget a vizsga. Ezt követően kerül sor a hazaútra, hacsak egy kellemes helyi vacsora nem késlelteti az indulást. Azaz, az egész program egy nap alatt végigfut.
Az utazással kapcsolatban mi a teendő? Van esetleg közös szervezés?
Alapesetben ezt mindenki magának szervezi, de általános gyakorlat, hogy a régi-új ismerősök összeállnak, így megosztható az útiköltség.
Mikor kapjuk meg a képesítést?
Ott a helyszínen, a vizsga végén. Nincs várakozás, nincs aktatologatás.
A barátom most szeretne vitorlás tanfolyamra jelentkezni a Dél-balatoni Vitorlásiskolába. Ha az ICC is jó idehaza a Balatonon, ahol vitorlázni szeretnénk, akkor most az ICC vagy a hazai tanfolyamot válassza?
Ezt mindenkinek magának kell mérlegelnie. Mindkét képesítés egyformán érvényes idehaza, a valódi tudást pedig csakis a gyakorlati oktatás eredményezheti.
Az ICC+B tanfolyamhoz azonban alapesetben nem tartozik gyakorlati képzés, a magyar belvízi képzéshez igen. Gyakorlattal kiegészítve (és az utazást is beeszámolva) a horvát tengeri „ICC+B” azonban már jelentősen drágább, bár a vizsga egyszerűbb, és tengeri használatra is alkalmasak a megszerzett képesítések. Tengeri vizsgával (IV. oszt.) azonban kiegészíthető a magyar belvízi képesítés is; de horvát „B”-vel nagyobb hajó bérelhető a horvát Adrián, mint a IV. oszt. magyar tengerivel.
A horváttal ellentétben a hazai vizsgarendszerben szigorúbbak a vizsgakövetelmények, de a képzés összességében olcsóbb, és a hangsúly a vitorlás gyakorlati képzésen van, a IV. oszt. tengeri pedig teljesen nemzetközi szintű képesítés. Szakmailag nézve, vizsganyomás alatt bemutatni egy vízből mentési gyakorlatot egy hazai balatoni gyakorlati vizsgán, nemcsak önbizalmat ad a tanulónak, de kifelé is egyértelmű visszajelzés a gyakorlati hajókezelési készségekről.
Azaz, mi leginkább azt javasoljuk, hogy a gyakorlati képzésen alapuló hazai tanfolyam mellé kiegészítésként tegyük hozzá a horvát tengeri képesítéseket.