A vitorlás legizgalmasabb része a hajótest. Ennek látványa, esztétikája meghatározza a közérzetünket a kikötőben már akkor is, amikor még fel sem léptünk a fedélzetre; beszállás után pedig minden mozdulatunkat, tevékenységünket, fizikai elhelyezkedésünket, társas lehetőségeinket is befolyásolja. Mindezeken túl persze az egész vitorlás működése a hajótesten alapul: a formája, felépítése, felszereltsége dönti el, hogy menetben hogyan viselkedik, mire fogjuk tudni igazán jól használni.
Minden kedvtelési célú vitorlás kompromisszumos építésű, azaz egyszerre kell legyen biztonságos, viszonylag kényelmes, viszonylag gyors és viszonylag olcsó – az adott kategórián belül (kiemelt kép forrása: https://www.facebook.com/photo/?fbid=9543411442398826&set=a.363341793739216).
A rossz hír: csodák nincsenek (?), a hajótest egyes tulajdonságait tovább javítani csak a többi rovására lehet(ne). Ezt – a versenyhajók kivételével – a tervezők elvetik, hiszen a nagyon specializált hajótípus eladhatatlan lenne, azaz a legtöbb túrahajó tervezése és építése a fenti kompromisszumot tartalmazza, különböző arányokban. Némelyik egy kicsit talán kényelmesebb, mint a másik, de cserébe kicsit lassabb. Némelyik szebb a teakfa fedélzettel, de ezzel együtt drágább és karbantartás-igényesebb. Mindegyik megfelel viszont az adott kategóriára előírt biztonsági szabványoknak.
Konkrétabb példákat szeretnél? Tessék…ha a vitorlázás élményét és a versenyzést keresed, nem is kell gondolkodni, azonnal vegyél egy Assót! De…lesz mindig ötfős legénységed, abból három a hajó oldalán trapézolva, hogy valóban kihasználhasd a hajó gyönyörű menettulajdonságait? Igen, tőkesúlyos, nem fog felborulni akkor sem, ha egyedül mész vele, és kabin is van rajta. De oda csak egyszer fog lemászni a párod, mert még leülni sem igen tud hová. Jó, akkor vegyünk egy Balaton 21-est. Kicsi hajó, de elterjedt, jó áron meg lehet kapni, és fő méreteihez képest óriási kabinja van, ágyak, főzőpult, rakterek. Még kisebb hendikep versenyeken is el lehet indulni vele…de minek? Családi vitorlázásra vagy bulira viszont tökéletes. De ha mégis szeretnél egy icipicit izgalmasabb, gyorsabb vitorlást? Akkor legyen egy szép állapotú Sudár Sport, már régóta kinéztük…de jaj, négy főnek már kissé szükös a kabin, a rövidebb testhosszú 21-esben jobban elfértünk! És a megjelenés? Egy fa cirkáló mellett minden elbújhat…
A jó hír viszont: frissen szerzett hajós jogosítvánnyal a zsebünkben, túrahajó vásárlásakor a fentiek tudatában nem nagyon kell aggódnunk a típus miatt, mindegyik vitorlás nagyjából alkalmas lesz a hajózásra. Azaz, nem kell elmerülnünk a hajó vonalrajzában, nincs szükség hajótervek elemzésére, nincs szükség óriási tapasztalatra. Amire vásárláskor oda kell figyelnünk, az a megvásárolandó hajó állapota, ez lesz a döntő – ez külön írásunk témája lesz.
A továbbiakban mégis igyekszünk összefoglalni, mi az, ami alapján a túra- és túra-verseny kategóriájú hajókat csoportosíthatjuk, milyen tulajdonságokat várhatunk tűlük, melyik testforma mit jelent a hajó kezelésére, karbantartására vonatkozóan. Reméljük, hogy bejegyzéseinket elolvasva már ránézésre is nemcsak otthonosabban fogod érezni magad a hajótestek végtelenül izgalmas formavilágában, de a vitorlás vásárlásának kalandjához is magabiztosabban fogsz nekikezdeni.