Kis hazánkban bizonyos hajóméret kategória fölött a hajózás feltétele a megfelelő képesítés (közismert nevén jogosítvány) birtoklása, így nem csoda hogy minden alaptantanfolyam célja – nálunk is – a sikeres hatósági vizsga. Kicsit hasonló a helyzet mint az autós jogosítvány esetében: a képzési rendszer azon alapul, hogy egyfajta alaptudást mutassunk be a vizsgán, rutint pedig csak ezt követően szerzünk. Különbség azonban, hogy a legtöbb ember az autót napi szinten, munkaszerűen használja, így a rutin megszerzése a legtöbb esetben automatikus folyamat, hajózni, vitorlázni azonban a legtöbben csak ritkán jutnak el. Így felértékelődik a vizsga előtti képzés szerepe.
A teljes hatósági követleményrendszrt a hajózási hatóság honlapján tudjuk nyomon követni. A képzéseket nem a központi hatóság végzi, hanem azt a hatóság által jóváhagyott képzőszervek bonyolítják, a vizsgáztatás azonban maradt a hatóságnál, vagy háttérszervezeténél, a KAV-nál – és évről-évre változhat a rendszer.
A vizsgáig megkívánt gyakorlati képzés időtartama iskolánként változó, de jelenleg a hatóság minimum 20 körüli gyakorlati óraszámot kíván meg az újonnan induló iskoláknál. Ezzel a gyakorlati tudással felvértezve várhatjuk a nagy napot, amikor is a vizsgabizottság megérkezik a kihelyezett vizsga helyszínére (ez általában a képzés helyszíne, ), és megkezdődhet a vizsga.